8/6/09

La botiga, també a la xarxa

Gràcies al comerç electrònic, els horaris i la distància deixen de ser obstacles en les transaccions comercials. A més, permet obrir noves formes de comunicació amb els consumidors finals, així com fidelitzar els clients i captar-ne de nous.



Avantatges de la botiga virtual:

  • Oberta 24 hores, 365 dies l'any, sense la presència del comerciant.
  • Mercat global, sense necessitat d'obrir més botigues, pagar lloguers, etc.
  • Cada vegada hi ha més consumidors que opten per comprar en línia o, com a mínim, buscar i comparar els productes i serveis. La xarxa és l'opció més còmode per conèixer els preus i les ofertes de manera ràpida, la majoria dels compradors en línia, quan han de comprar un producte en una botiga física, prèviament en busquen informació a través d'Internet.
  • Negocis que en l'àmbit tradicional no són rendibles per manca de clients, amb el comerç electrònic poden arribar a un major nombre de persones i ser rendibles.
Xifres: el 2007 va ser l'any de l'explosió del comerç electrònic a l'Estat, la xifra total de negoci generat va ascendir a 4,761 milions d'euros, un 71,4% més que l'any anterior. Durant el 2008 també va créixer però a un ritme més baix, en part degut a l'aturada que viu el comerç en general. A mida que es generalitzi l'accés a Internet per ADSL el nombre de transaccions també augmentarà, al 2008 hi havia 24 milions d'internautes.

Productes: els articles més demanats són els bitllets de transport, però també generen una forta demanda les entrades per espectacles, les reserves d'allotjament, la roba i els complements, l'electrònica o els llibres.

Compradors: el perfil del comprador, en sis de cada deu consumidors, respon a homes d'entre 25 i 40 anys, que viuen en ciutats de més de 100,000 habitants, amb nivell socioeconòmic mitjà i estudis universitaris. Aquests consumidors es gasten una mitja de 600€ anuals. Però el col·lectiu que farà augmentar les vendes per Internet el conformen els “nadius digitals”, persones que han crescut amb Internet i que el comerç electrònic ja no els representa cap novetat, comprar en línia és quelcom natural.

La presència a la xarxa amplia el mercat potencial i incorpora un nou canal de promoció i d'atenció al client.



Garanties: segons diversos experts els consumidors ja han perdut la por a comprar a través de la xarxa, sobretot perquè ara els consumidors troben portals que expliquen qui són, on apareix un telèfon de contacte per resoldre dubtes, els segells acreditatius, etc. A més hi ha altres garanties per si, un cop realitzada la compra, el consumidor se sent estafat, com el sistema d'arbitratge del comerç “Confiança Online”, dret de desistiment (passat un període de reflexió de 7 dies hàbils ets pots fer enrere), etc.

Pagament: els més utilitzats són la targeta de crèdit i dèbit, amb el 55% dels pagaments, d'altres sistemes són el pagament contra reemborsament, la transferència i el format PayPal. Aquest últim és el més recent, permet enviar i rebre diners sense compartir dades de la targeta o compte corrent amb la persona o empresa amb qui es realitza la transacció econòmica. Un cop et registres a PayPal pots enviar diners a qualsevol persona o empresa que tingui una direcció de correu. Registrar un compte PayPal i enviar diners és gratuït, rebre'n té una comissió en funció del tipus de compte.

Logística: un aspecte essencial i dels que més preocupa als comerciants que operen a través de la xarxa, és el canal de distribució que s'ha d'establir al darrera del sistema virtual per fer arribar el producte físic al client.

Comunicació: gràcies a la interacció amb els clients per permet la xarxa, els comerços en línia poden donar a conèixer, a més dels productes que comercialitzen, l'opinió d'altres consumidors o usuaris, intercanviar informació i recomanacions, oferir consells, impulsar recursos, etc. Del que es tracta és de donar valor afegit al producte que es compra a través de la xarxa.

Casos d'èxit:

- Jordi Gibergans, responsable de www.tastets.com: “Crear un portal ens ha permès iniciar un negoci i tenir presència en un mercat global amb una petita infraestructura inicial”.

- Sergio Amat, de
www.vincon.com: “La botiga virtual ens permet vendre en tot moment a tot el món sense haver de disposar d'una botiga física, en un principi la pàgina web era un mitjà de comunicació, ara s'ha convertit en la tercera botiga, a més de les de Barcelona i Madrid”.

Algunes recomanacions per vendre per Internet
  • Actualització: el catàleg i la botiga digital s'han de mantenir actualitzat i han de ser clars.
  • Promoció: un cop s'ha creat la botiga en línia s'ha de mantenir viva i promocionar-la.
  • Generar confiança: s'ha de generar confiança en el canal virtual, la mateixa que en el negoci físic.
  • Flexibilitat de pagament: les formes de pagament i seguretat s'han d'especificar clarament. És aconsellable oferir diferents possibilitats de pagament segur i donar al client la oportunitat de triar.
  • S'ha d'especificar com es controla la seguretat de les compres.
Informació extreta de la revista 'El Consum', editada pel Departament d'Innovació, Universitats i Empresa (DIUE). Si voleu consultar la notícia sencera ho podeu fer a:
http://www.gencat.cat/diue/doc/doc_42509393_1.pdf