21/10/09

Formació amb el Clúster de les aixetes

Ahir per la tarda ens vem reunir la Maria Santana, tècnica de Promoció Econòmica i en Guillem Ferrer, assessor TIC per a empreses i comerços, per parlar amb els representants del Clúster de les aixetes sobre la possibilitat de donar un salt qualitatiu amb l'ús de la seva web, incorporant-hi nous elements innovadors.

Actualment la web del clúster és un catàleg de les diferents empreses i productes, potser manca aprofitar tots els potencials que els pot oferir la xarxa en quant a cooperació, com ara l'intercanvi d'informació entre ells, el networking, etc.



Per aquest motiu es va pensar que seria una bona idea fer una presentació/formació sobre les possibilitats que ofereix Internet i els diferents models per intercanviar informació que existeixen, per a que poguessin comprovar si algun d'ells podria ser aplicable al seu cas particular. Abans de començar amb els exemples vem situar el concepte de networking i els avantatges que s'en poden derivar.

Primer vem començar responent a la pregunta:

Què és i quins beneficis té una plataforma de networking?


El networking no deixa de ser una xarxa social orientada al món professional. Les xarxes socials són agrupacions de persones al voltant d'un determinat tema que estan en contacte mitjançant la utilització d'eines de comunicació col·lectives.

Aquestes es basen fonamentalment en persones com nosaltres i en l'establiment de relacions de confiança, les quals costen molt d'aconseguir i molt poc de perdre. Requereix temps, esforç i dedicació i sobretot no pensar en el benefici únic i immediat.

Disposar d'una xarxa de contactes treballada i potenciada és útil perquè ens pot ajudar en qualsevol faceta de la nostra vida. Només cal pensar en quines situacions hem recorregut a amics/contactes de diferents graus per buscar un pintor efectiu i econòmic, vendre un cotxe, etc.

Permeten conèixer nova gent a través dels contactes, i això resulta sempre beneficiós, ens dóna accés a oportunitats, coneixements, informació i entorns diferents al nostre cercle habitual i reduït de confiança en el que ens movem diàriament.

Què és el networking professional?

Pot ser entès com l'element que modela, envolta i enriqueix diferents agrupacions de persones. Una altra definició pot ser "l'art de construir i mantenir relacions personals a llarg termini que impliquin sempre un benefici conjunt per les dues parts".

El millor consell és pensar sempre en com podeu enriquir i millorar la vida dels vostres contactes, si hi ha un principi que predomina per sobre dels altres és la generositat: cal rebre per donar (per exemple, reenviant informació interessant per algú, etc).

El networking actualment és conegut i utilitzat gràcies a l'existència d'eines i plataformes virtuals de gestió que operen a nivell internacional. Alguns exemples d’aplicacions/plataformes que podrien servir per compartir informació entre els diferents membres del clúster:
  • Fòrums: on es poden formar diferents fils de converses amb diferents temes d'interès. Exemple: Forosdelweb.
  • Blog: diferents autors poden penjar notícies, vídeos, fotos, i es poden fer comentaris a aquestes informacions (que poden estar moderats o no). En aquest cas és una opció gratuïta, que necessita de pocs coneixements informàtics. Exemples locals de Sant Feliu: Denimwood, Aura Taller Fotografia, Disseny Mobles (amb incorporació de vídeos), etc.
  • Twitter: exemple de microblogging. Una empresa de Sant Feliu que per exemple en fa ús és BuggyingBCN, i informen de les novetats, els posts que han publicat al blog, es comuniquen amb gent que estan buscant informació sobre Barcelona a través de Twitter per oferir els seus productes, etc.
  • Xarxes socials: com Facebook (exemples de Nucs, Futurbici, etc), LinkedIn (encarat a un públic més professional, permet grups privats), Xing (versió espanyola de LinkedIn, es pot ser membre de forma gratuïta però per accedir a determinats serveis és necessari un compte premium de pagament),  l'Anella (hi ha diferents comunitats d'interès, però per entrar-hi has de demanar accés), etc.
També vem comentar algunes coses a tenir en compte per a triar una o altra tecnologia/solució:
  • Si qualsevol persona hi podrà participar a títol individual o seran les empreses qui hi seran representats.
  • Si tindran alguna figura que s'encarregui del manteniment dels continguts o aquests els generaran els propis usuaris.
  • Si l'espai que volen destinar a compartir la informació serà públic (tothom hi podrà accedir des de la seva web) o privat (es necessiti autentificar-se per entrar-hi, s'haurien de concedir permisos, etc).
  • I les possibilitats d'integració d'una plataforma d'aquestes a la seva web actual.
Al final de l'exposició es va obrir un torn de participació, on els membres del Clúster van poder donar les seves opinions al respecte. Resumint-les podem dir que van trobar molt interessant tota l'explicació, però que en el cas d'algunes de les eines mostrades (com el Twitter) no en veien molta utilitat, ja que requerien molt d'esforç i no es percebia un benefici clar pel seu model de negoci.

Tenint en compte les seves característiques (són molts afiliats), que volien fomentar la participació de tots ells i compartir informació i dubtes, van veure amb bons ulls la possibilitat de tenir fòrums oberts per tothom (que s'hagi registrat prèviament)  i grups de treball específics per determinats temes on només en formessin part determinades persones. Ara toca estudiar les conclusions i veure com es podrien aplicar a la realitat. Seguirem informant de les novetats.

Més informació:
El Networking (2008), Rosaura Alastruey, Editorial UOC (enllaç)