7/10/09

La web 2.0 i les professions autodidactes

Al voltant de la web 2.0 estan sorgint moltes professions que ofereixen grans possibilitats d'ocupació, seguint amb la temàtica dels nous perfils professionals que demanda la Societat de la Informació, que ja en vem parlar en un post anterior, aportem algunes idees noves: segons Michael Page, el 40% dels perfils sol·licitats de comandaments intermedis i directius de l'àrea de tecnologia el 2008, van estar relacionats amb Internet i l'e-Business. Dins de les noves professions sorgides gràcies a Internet, el ventall comprèn les següents perfils:

  • Community manager: és el gestor de comunitats, autor de blocs, articles, podcasts, vídeos i screencasts. S'encarrega de proposar tot tipus de temàtiques i la seva funció va més enllà dels fòrums. A més, té interioritzat l'esperit de la companyia i reporta directament al comitè de direcció de la mateixa. Es denominen també On-Line Màrqueting Strategist o Chief Blogging Officer. Tot i que encara no són molt habituals, els community manager han crescut de forma molt important en els últims temps: en només 18 mesos, la base de dades de Michael Page va passar de 73 a 600 candidats que complien amb aquests requisits. La majoria disposaven de formació superior, informàtica o de telecomunicacions i menys de 30 anys, però també hi havia autodidactes i professionals d'altres rams, com ara periodistes.
  • Expert en usabilitat: es tracta de l'especialista encarregat de comprovar que la web de la companyia funciona d'acord als objectius dissenyats. Fa que l'entorn sigui més senzill per als usuaris. La majoria provenen d'Informàtica, amb ensenyament a l'estranger o formació autodidacta.
  • Dissenyador de nous entorns: especialistes en disseny gràfic o llicenciats en Belles Arts que han estudiat programacions específiques de la web 2.0.
  • Experts en posicionament en cercadors: són programadors SEM o SEO que tenen l'objectiu de fer que les webs/blogs acabin en les primeres posicions dels grans cercadors. En opinió de Carlos Cabezón, responsable d'IT Adecco, aquesta perfil de desenvolupador està molt demandat, però per acreditar els seus coneixements solen aportar experiència, ja que tampoc no hi ha ensenyament reglat.
  • Altres: però no són els únics, els blogaires, els moderadors de videojocs, els especialistes en màrqueting viral o virtual comencen a ser llocs de treball cada vegada més reclamats.

Sobre aquests perfils Raúl Suárez, un professional que exerceix de webmaster, opina el següent:
Més que noves professions, es tracta de noves tasques que poden afrontar els professionals de sempre, amb una mica de reciclatge. El més ràpid és recórrer a la formació a l'estranger, on ens porten avantatge en aquest tipus de perfils.

Però de vegades no cal anar-se'n tan lluny per estar a l'última de les aplicacions. Qui vulgui formar-se ho pot fer amb només un clic recorrent als recursos que ens proporciona la Xarxa, tan sols es requereix un mínim nivell d'anglès, tenir temps i moltes, moltes ganes d'aprendre.



Per exemple, algunes companyies, com Apple, Google o Microsoft, compten amb seccions o pàgines específiques on l'usuari pot formar-se fins arribar a ser un especialista; Apple, per exemple, disposa d'una pàgina per a desenvolupadors; la companyia Google compta també amb formació en la seva pàgina web, com el centre de formació Ad-Words o un centre específic per als webmaster. De fet hi ha molts autodidactes en aquest ram, però tothom sap que per molt que estudiem mai s'acabaran de formar.

Font: CincoDías.com