30/10/09

Sessions formatives adreçades a persones emprenedores

El Servei de Creació d'Empreses de Sant Feliu amb l'objectiu de fomentar la creació i la consolidació de noves activitats empresarials en el territori, ha organitzat per aquest mes de novembre una serie de sessions formatives adreçades a persones emprenedores.



Pla Noves Tecnologies (TIC)

Quines solucions tecnològiques puc aplicar al meu negoci? Nosaltres t'explicarem quines són les diferents tecnologies disponibles i quins avantatges pots aconseguir incorporant-les al teu negoci (més productivitat, presència i visibilitat a Internet, capacitat de control, reducció de costos...), mitjançant solucions gratuïtes i senzilles d'utilitzar.

Seran un parell de sessions quinzenals, una primera teòrica i una segona més pràctica prenent la casuística dels assistents com a exemple per a mostrar solucions concretes. Realització dijous dia 5 i 19 de novembre a les 17 hores.

Pla Financer

Vols conèixer si el teu projecte és viable econòmicament? Saps com realitzar-ho? T'ajudem a confeccionar-ho. Realització dimecres dia 11 de novembre a les 12 hores.

Pla de Mercat

Vols conèixer com es realitza un bon pla de mercat i no saps per on començar? Et donem assessorament per realitzar el teu pla de mercat. Realització dimecres dia 25 de novembre a les 10 hores.

Si estàs interessat hauries de fer la inscripció mitjançant correu electrònic oise@santfeliu.cat, telèfon (936850783) o bé presencialment a Can Maginàs (C. Hospitalet, 25), lloc de realització de les sessions formatives.

També pots consultar la informació a la web de Promoció Econòmica.

Si vols consultar què hem fet en sessions anteriors amb emprenedors ho pots fer en aquest post anterior.

28/10/09

Aprèn a buscar feina per Internet

Si en un post anterior us parlàvem d'uns cursos d'ofimàtica i recerca de feina a Internet destinats a aturats que es feien a les Biblioteques de la Diputació, avui us comentem que el proper mes de novembre s'organitzaran 4 tallers de recerca de feina per Internet aquí mateix a Sant Feliu de Llobregat.

Estan adreçats a persones en situació d'atur inscrites com a demandants d'ocupació a l'Oficina del Servei d'Ocupació de Catalunya (OSOC) i que vulguin millorar les seves habilitats en la recerca de feina utilitzant les noves tecnologies i aprofitant tots els recursos existents a la xarxa.

Aquests cursos estan organitzats pel departament de Promoció Econòmica, dins del projecte d'Itineraris d'Inserció Sociolaboral. Les persones interessades cal que assisteixin a la sessió informativa que es realitzarà el dia 29 d'octubre a les 10 hores al Centre Can Maginàs. Els cursos es desenvoluparan a les instal·lacions de l'Aula Sant Feliu (Centre de Formació Agrupat) ubicada a la Carretera de la Sànson n 74 de Sant Feliu de Llobregat.

  • Taller 1: (del 10/11/09 al 17/12/09) Dimarts i dijous de 9:30 a 12
  • Taller 2: (del 10/11/09 al 17/12/09) Dimarts i dijous de 15 a 17:30
  • Taller 3: (del 09/11/09 al 09/12/09) Dilluns, dimecres i divendres de 9:30 a 12
  • Taller 4: (del 09/11/09 al 14/12/09) Dilluns, dimecres i divendres de 15 a 17


Si vols consultar com van anar anteriors cursos similars ho pots fer en els següents posts: La feina en un clic (31/01/09) i Curs de recerca de feina per Internet (10/06/09).

Actualment la majoria de les empreses ja no publiquen les seves ofertes als diaris, les publiquen en portals d'Internet especialitzats o en xarxes socials. Per tant, necessitem aprendre els mecanismes i les estratègies que millor s'adaptin a aquest canvi de tendència... qui no s'adapti difícilment podrà accedir a les ofertes atractives. Qui busca feina no es pot limitar als Classificats dels diaris, necessita conèixer què és i com es fan servir eines com Infojobs, Monster, Hacesfalta, LinkedIn, realitzar un videocurrículum, etc.



Servei d'Informació del Centre Can Maginàs
C/ Hospitalet, 25
Tel. 93 685 07 83
Fax 93 685 36 95
Adreça electrònica: maginas@santfeliu.cat
Horari d'atenció al públic: Dilluns a divendres, de 8.30 a 13 h i de 17 a 19.30 h.

27/10/09

Entrevistem les impulsores de BuggyingBCN

En un post anterior us parlàvem de les emprenedores de base TIC Carlota Freixas i Victoria Zaldívar i del seu projecte BuggyingBCN, una manera innovadora de viatjar amb nens.

En el següent vídeo ens expliquen quin és el seu negoci (el lloguer de cadiretes de passeig per nens) i com ha estat la seva aposta des d'un inici per les possibilitats que els oferia la xarxa: tenen web, blog, twitter, etc.



Aquest dies també estan realitzant la campanya "1r. Concurso de Buggy-cuentos on line", mitjançant la qual volen reunir històries divertides dels seus clients que parlin dels avantatges de viatjar a una ciutat amb nens i poder llogar la cadireta de passeig en el lloc de destí, o bé els problemes que suposa viatjar amb els fills i un excés d'equipatge.

Pots enviar les històries/contes a través de la seva web. Només per participar fan un descompte del 10% sobre el total de la reserva i el guanyador obtindrà el lloguer gratuïtament durant la seva estada.

26/10/09

Internet i el petit comerç

Primer van ser les grans superfícies, vastes construccions de ciment que en el seu interior disposen de tot allò que podem necessitar les persones. Tot concentrat en uns quants metres quadrats.

Aquests centres del consum ens oferixen alimentació, roba, tecnologia, oci i un llarg etcètera de productes, sense haver d'anar d'un comerç a un altre i amb un valor afegit, que el cost dels productes tendeix a ser més baix.

El petit comerç va haver de lluitar amb totes les seves forces per no perdre el tan estimat client, oferint un tracte directe, personalitzat i moltes vegades ampliant els seus horaris. I un cop s'havia creat certa convivència apareix Internet.

Ebay, Amazon, Privalia, iTunes Store… Tot aquests noms corresponen a botiges on line. En aquestes webs pots comprar productes, moltes vegades, a preus força baixos. Però el pitjor pel petit comerç, possiblement, no sigui que el preu és més baix, sinó, que pots trobar pràticament tot el que busques amb uns quants clics i sense sortir de casa. En aquests espais a la xarxa hi ha tal quantitat de productes que seria impensable poder disposar de tots ells dins una botiga.

Mireu un cas real:

Fa uns dies una persona de Sant Feliu de Llobregat es va comprar la funda pel seu mòbil per Internet, concretament en va adquirir una que només es fabrica i distribueix al Regne Unit. Fa un temps hagués estat un problema ja que els costos logístiques n'haurien disparat els preus… Ara no és problema, la va tenir a casa en un parell de dies comprant-la a través d'Internet.

Aquest canvi en els hàbits de consum tot i estar en un primer estadi està afectant al petit comerç o poden posicionar de forma positiva aquelles microempreses i comerços amb recursos d'innovació.

Aquest post no és negatiu, és d'estímul per a tots plegats (petit comerç, administració local, automàtica…). Hem de treballar junts i molt dur en la consecució de la incorporació de les nostres botigues de tota la vida a les noves tecnologies a Internet.

L'anècdota en qüestió és real, ara pot semblar això, una anècdota una excepció però… Què passarà quan la generació WWW tingui uns quants anys més?

Recordeu que des de Sant Feliu Innova podem ajudar al vostre comerç a incorporar-se a les noves tecnologies. L'assessor TIC és un servei municipal que l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat posa a l'abast de tot el teixit productiu de la ciutat (comerços, pimes, emprenedors). Podeu contactar amb l'assessor a l'espai-bústia de consulta de l'expert respon per fer qualsevol consulta en matèria d'innovació, Internet i les TIC a la vostra empresa.

23/10/09

El videocurriculum com a eina laboral

Què és?

És un vídeo de duració determinada en el que el candidat que busca feina realitza una presentació del seu perfil professional. Es pot confeccionar en qualsevol suport de vídeo digital, i fins i tot es pot publicar a Internet, lloc on pot arribar a tenir més difusió. No substitueix al CV escrit, però sembla que emergeix com un excel·lent complement.

Aquesta nova eina de promoció personal i professional permet mostrar, amb la força de la imatge i la veu, un conjunt d'elements no visibles per cap altre mitjà. Ja existeixen diferents portals específics i webs que permeten incloure'l i promocionar-lo, així com empreses i consultores de selecció que ja el comencen a incorporar en els seus diferents processos.



Què aporta?
  • Posa de manifest les capacitats comunicatives i de síntesi del candidat.
  • Mostra el domini d’idiomes (si veritablement es té).
  • Pot servir per visualitzar les feines realitzades: artistes gràfics, cantants, actors.
  • Col·loca al candidat enfront una situació que exigeix que iniciï la seva capacitat creativa.
  • Aporta molta més informació, millorant el procés de comunicació i de selecció. Davant la despersonalització que suposa el currículum escrit, que redueix el perfil personal a un conjunt de dades ajustades a uns formats estandarditzats, el videocurrículum ens aporta una multitud d’informació clau en un procés de comunicació (la veu, la imatge, el llenguatge gestual...)
  • Permet que l’empresa tingui una primera imatge del candidat i decideixi si l’entrevista o no.
Com el pots preparar?

Alguns consells bàsics per a la seva elaboració:
  1. Ha de tenir una durada màxima entre 2-5 minuts.
  2. Preparar un guió amb la mateixa estructura que un currículum vitae, però sense incloure dates ni dades concretes referides a empreses.
  3. Cuidar l’aspecte físic, igual que faries si et presentessis a una entrevista.
Pots trobar exemples de vídeos currículums penjats a la web de tumevescandidatosConVozPropia

T'ajudem a fer-lo?

Si vens a Can Maginàs el proper dimecres 4 de Novembre de 10 a 13, a un monogràfic de comunicació sobre el videocurrículum, on es realitzarà una simulació individual de la presentació d'un videocurrículum i es treballaran les competències bàsiques per a comunicar-se de manera efectiva a les entrevistes de feina. També s'oferirà als participants que ho desitgin la possibilitat de gravació del seu videocurrículum. Et pots inscriure en aquest enllaç.

Vols més informació?
Si vols conèixer amb més profunditat aquest tema pots assistir a una sessió de formació sobre els videocurrículums anomenada El videocurriculum com a eina laboral. Qui i com s'utilitza?, amb el format de taula rodona que s'organitzarà el proper 3 de novembre dins el marc de Porta22, on hi assistiran representants d'empreses que ja compten amb portals dedicats als videocurrículums (com VideoCurriculum.es, CANDIDATOSConVozPropia.es i
tumeves.com) i empreses que els fan servir com a eina de selecció (Catenon i Arbora & Ausonia).

Dia: 03/11/09
Horari: de 17:30 a 19:00
Lloc: Barcelona Activa - Porta 22
Adreça: c/ Llacuna, 162-164, 08018, Barcelona
Pàgina web: Més informació i inscripcions

Nova edició de les Jornades UrbanLabs

A partir d'avui, dia 22 d'octubre i fins dissabte 24 d'octubre, Citilab-Cornellà acollirà una nova edició de les jornades UrbanLabs. Aquestes ens ofereixen una serie de tallers, conferències i xerrades sobre l'aplicació de la tecnologia a la realitat política, cultural i econòmica. Cada dia hi haurà una conferència a càrrec d'un expert i després una sessió de treball.



Objectius de les jornades UrbanLabs'09:
  • Parlar sobre la innovació digital en la societat, com la ciutadania s'ha anat apropiant cada vegada més de les noves tecnologies.
  • Activar projectes concrets dins els àmbits d'acció dels participants.
  • Trobar un espai comú de reflexió, pràctica i relació entre les institucions, els projectes de les empreses i les iniciatives ciutadanes.
  • Explorar la dimensió hiperlocal.
Aquestes jornades no pretenen ser simples presentacions i xerrades, volen ser molt més que això. UrbanLabs vol que els participants formulin projectes tangibles que els interessin per poder crear noves relacions i grups que puguin acabar passant a l'acció. Les podràs seguir en directe des de diferents canals:

21/10/09

Formació amb el Clúster de les aixetes

Ahir per la tarda ens vem reunir la Maria Santana, tècnica de Promoció Econòmica i en Guillem Ferrer, assessor TIC per a empreses i comerços, per parlar amb els representants del Clúster de les aixetes sobre la possibilitat de donar un salt qualitatiu amb l'ús de la seva web, incorporant-hi nous elements innovadors.

Actualment la web del clúster és un catàleg de les diferents empreses i productes, potser manca aprofitar tots els potencials que els pot oferir la xarxa en quant a cooperació, com ara l'intercanvi d'informació entre ells, el networking, etc.



Per aquest motiu es va pensar que seria una bona idea fer una presentació/formació sobre les possibilitats que ofereix Internet i els diferents models per intercanviar informació que existeixen, per a que poguessin comprovar si algun d'ells podria ser aplicable al seu cas particular. Abans de començar amb els exemples vem situar el concepte de networking i els avantatges que s'en poden derivar.

Primer vem començar responent a la pregunta:

Què és i quins beneficis té una plataforma de networking?


El networking no deixa de ser una xarxa social orientada al món professional. Les xarxes socials són agrupacions de persones al voltant d'un determinat tema que estan en contacte mitjançant la utilització d'eines de comunicació col·lectives.

Aquestes es basen fonamentalment en persones com nosaltres i en l'establiment de relacions de confiança, les quals costen molt d'aconseguir i molt poc de perdre. Requereix temps, esforç i dedicació i sobretot no pensar en el benefici únic i immediat.

Disposar d'una xarxa de contactes treballada i potenciada és útil perquè ens pot ajudar en qualsevol faceta de la nostra vida. Només cal pensar en quines situacions hem recorregut a amics/contactes de diferents graus per buscar un pintor efectiu i econòmic, vendre un cotxe, etc.

Permeten conèixer nova gent a través dels contactes, i això resulta sempre beneficiós, ens dóna accés a oportunitats, coneixements, informació i entorns diferents al nostre cercle habitual i reduït de confiança en el que ens movem diàriament.

Què és el networking professional?

Pot ser entès com l'element que modela, envolta i enriqueix diferents agrupacions de persones. Una altra definició pot ser "l'art de construir i mantenir relacions personals a llarg termini que impliquin sempre un benefici conjunt per les dues parts".

El millor consell és pensar sempre en com podeu enriquir i millorar la vida dels vostres contactes, si hi ha un principi que predomina per sobre dels altres és la generositat: cal rebre per donar (per exemple, reenviant informació interessant per algú, etc).

El networking actualment és conegut i utilitzat gràcies a l'existència d'eines i plataformes virtuals de gestió que operen a nivell internacional. Alguns exemples d’aplicacions/plataformes que podrien servir per compartir informació entre els diferents membres del clúster:
  • Fòrums: on es poden formar diferents fils de converses amb diferents temes d'interès. Exemple: Forosdelweb.
  • Blog: diferents autors poden penjar notícies, vídeos, fotos, i es poden fer comentaris a aquestes informacions (que poden estar moderats o no). En aquest cas és una opció gratuïta, que necessita de pocs coneixements informàtics. Exemples locals de Sant Feliu: Denimwood, Aura Taller Fotografia, Disseny Mobles (amb incorporació de vídeos), etc.
  • Twitter: exemple de microblogging. Una empresa de Sant Feliu que per exemple en fa ús és BuggyingBCN, i informen de les novetats, els posts que han publicat al blog, es comuniquen amb gent que estan buscant informació sobre Barcelona a través de Twitter per oferir els seus productes, etc.
  • Xarxes socials: com Facebook (exemples de Nucs, Futurbici, etc), LinkedIn (encarat a un públic més professional, permet grups privats), Xing (versió espanyola de LinkedIn, es pot ser membre de forma gratuïta però per accedir a determinats serveis és necessari un compte premium de pagament),  l'Anella (hi ha diferents comunitats d'interès, però per entrar-hi has de demanar accés), etc.
També vem comentar algunes coses a tenir en compte per a triar una o altra tecnologia/solució:
  • Si qualsevol persona hi podrà participar a títol individual o seran les empreses qui hi seran representats.
  • Si tindran alguna figura que s'encarregui del manteniment dels continguts o aquests els generaran els propis usuaris.
  • Si l'espai que volen destinar a compartir la informació serà públic (tothom hi podrà accedir des de la seva web) o privat (es necessiti autentificar-se per entrar-hi, s'haurien de concedir permisos, etc).
  • I les possibilitats d'integració d'una plataforma d'aquestes a la seva web actual.
Al final de l'exposició es va obrir un torn de participació, on els membres del Clúster van poder donar les seves opinions al respecte. Resumint-les podem dir que van trobar molt interessant tota l'explicació, però que en el cas d'algunes de les eines mostrades (com el Twitter) no en veien molta utilitat, ja que requerien molt d'esforç i no es percebia un benefici clar pel seu model de negoci.

Tenint en compte les seves característiques (són molts afiliats), que volien fomentar la participació de tots ells i compartir informació i dubtes, van veure amb bons ulls la possibilitat de tenir fòrums oberts per tothom (que s'hagi registrat prèviament)  i grups de treball específics per determinats temes on només en formessin part determinades persones. Ara toca estudiar les conclusions i veure com es podrien aplicar a la realitat. Seguirem informant de les novetats.

Més informació:
El Networking (2008), Rosaura Alastruey, Editorial UOC (enllaç)

Seminari sobre Màrqueting Mòbil

El màrqueting mòbil comprèn qualsevol activitat de publicitat o promoció que interactuï amb el consumidor final a través del seu telèfon mòbil. És un sector que és creixent a un ritme del 100% anual. Tot i així, actualment encara és un tipus de tècnica que practiquen únicament les grans marques.

Aquest seminari organitzat per CINC (Centre Internacional de Negocis de Catalunya) pretén apropar als petits empresaris i emprenedors els conceptes bàsics sobre què es pot fer amb el màrqueting mòbil. Una tècnica que encara està en els seus inicis, ja que amb prou feines ara s'estan començant a donar les condicions de disponibilitat de terminals i tarifes, així com les tendències socials que han de facilitar la seva explosió.

El màrqueting mòbil té bastants similituds amb el màrqueting on-line ja que combina la seva capacitat per dirigir-se a individus concrets i accions a Internet amb algunes mancances: capacitat més limitada d'interactuar per culpa del teclat, una pantalla reduïda i absència de ratolí. Però també avantatges com la seva ubiqüitat i que es porti sempre al damunt.

Descripció de les diferents àrees que entren dins de màrqueting mòbil:

  • Campanyes SMS
  • Portals mòbils
  • Bluetooth: Publicitat en el punt de venda
  • QR Codes: moure de l'off-line l'on-line


Dades del seminari
Dia: 22/10/2009
Hora: 18:00 a 21:00
Lloc: Edifici ZENC Barcelona, c/Llull 321-329
Preu: Gratuït
Telf: 93 30 30 060 o events@cinc.com
Inscripcions via web

Entrevistem a Ismael Tudó de Futurbici

En un post anterior us parlàvem de l'emprenedor Ismael Tudó i del seu projecte Futurbici, una innovadora manera de conèixer la natura mitjançant visites guiades amb bicicletes elèctriques.

Aquesta aventura de l'Ismael s'ha creat en clau d'aprofitar les noves tecnologies, ja que com a visió estratègica de reducció de costos no tenen botiga física i s'ha buscat aprofitar al màxim les possibilitats del màrqueting 2.0 (amb blogs, grup a Facebook, etc) per arribar als seus clients, però qui millor que ell mateix per explicar-nos-ho:


20/10/09

SantfeliuSfera: comunitat, diversitat i conversa

La SantfeliuSfera és l’espai comunicatiu virtual que compren el col.lectiu en xarxa de blogs, weblogs, bitàcoles, fotologs, videoblogs i blocaires que tenen vinculació amb Sant Feliu, és a dir, aquells que estan fets per santfeliuencs i santfeliuenques així com els realitzats per altres persones però que parlen de la nostra ciutat.

És un lloc pensat pel debat i la participació, un aparador de la vida i sentiments de la ciutat elaborat pels seus propis protagonistes.



Com està organitzat?

Aquest portal agrega totes les entrades dels blogs i les ordena cronològicament, les entrades més recents apareixen en un nivell superior de consulta a les més antigues. A més, es pot consultar tot el llistat de blogs de forma alfabètica o bé per categories. Tambés s'ofereix la possibilitat de la sindicació de continguts. Si vols ampliar informació pots veure aquest fragment de l'InfoONLINE 14 on s'explica què és la SantFeliuSfera:



Actualment compta amb més de 160 blocs de temàtiques molt diferents, que estan agrupats en categories com Cultura, Educació, precisament hi ha una categoria dedicada al Comerç i Pimes. Si tens un blog corporatiu i vols donar-lo d'alta a la SantFeliuSfera tan sols has d'enviar la direcció del teu blog a santfeliusfera@gmail.com. Alguns negocis com Nucs, Denimwood o Bruch 1972 ja hi són... a què esperes!

Si tens un negoci amb un blog has de ser-hi!
Entra i coneix aquest espai de trobada a

El Taller de Fotografia Aura ja disposen de blog corporatiu

A principis de juliol vem anar a visitar el Taller de Fotografia Aura per tal d'interessar-nos pel seu negoci i oferir el nostre suport a nivell tecnològic. Arran d'aquesta visita es va veure la necessitat de crear un blog corporatiu per trobar camins de comunicació diferents als de la pròpia web, que fossin més dinàmics i àgils, així com guanyar autonomia per realitzar les actualitzacions.



Per aquest motiu els vem oferir la possibilitat de realitzar un seguit de sessions d'assessorament amb l'objectiu d'acompanyar-los en la creació d'una bitàcola corporativa (si vols consultar altres assessoraments i formació a mida en blocs empresarials per pimes i micropimes pots consultar una entrada anterior sobre Mecatub).

El tret diferencial d'aquest estudi de fotografia es que realitzen sortides a exteriors per a fer les sessions, no fan les típiques sessions amb posats. Actualment a la seva web és un catàleg amb algunes fotos dels seus treballs, de cara a un futur volen millorar-la afegint noves funcionalitats: botiga, àrea privada, etc.

Per realitzar aquestes sessions, el dinamitzador digital Alfons Expósito es va desplaçar fins al taller d'Aura per trobar-se amb els fotògrafs Cristina Enríquez i en Joan Mallofré.



Entre d'altres temes es van comentar les diferències entre una web i un blog, el manifest ClueTrain, l'ús del navegador Firefox amb l'extensió del corrector en català, eines d'emmagatzematge de fotos com Flickr, crear un compte a Blogger, com realitzar entrades noves al blog, instal·lar un traductor al blog, la configuració dels widgets de la barra lateral, etc.

El seu bloc encara està en proves, però us deixem una captura de com està quedant, la seva intenció és anar-hi penjant les novetats, algunes ofertes, etc:


Les empreses que ho desitgin també es poden acollir a aquest servei d'assessorament en matèria d'estratègia online i posicionament web. Sense dubte, una bona oportunitat per afegir valor a l'empresa i millorar la gestió de la comunicació amb els mercats. Els interessats rebran ajut de manera individualitzada a l'hora de crear, personalitzar i començar a actualitzar el bloc. Aquest assessorament s'adapta a les necessitats concretes de cada cas, tenint en compte que el bloc és el nucli del canal 2.0 de l'empresa, i que pot comptar amb tot tipus de serveis complementaris enllaçats, com ara un canal de vídeo, àlbums de fotografies, sistemes d'emmagatzematge i descàrrega de documents, etc.

Com ja sabràs, un dels avantatges de les eines que mostrem en aquest tipus d'accions és que el seu ús és gratuït, amb el què no afegim més costos al dia a dia de l'empresa. I com que sabem com van d'atrafegades les petites empreses, pactem una cita allà on la persona interessada vulgui, i comencem les sessions. Aquests són alguns dels aspectes que tractem:

  • "No només de blocs viu l'ésser humà": abans de crear el bloc, ens hem d'assegurar de tenir les eines que ens caldran més endavant, com per exemple un bon corrector ortogràfic: normalment recomanem el navegador Firefox amb el complement de correcció en català.
  • A continuació, procedim a donar d'alta el bloc. En aquesta fase és on s'ha d'escollir l'adreça (URL) i la plantilla de disseny, que més tard podrem modificar.
  • Actualització: l'editor de text d'un bloc no té gaire misteri. Tot i així, donem instruccions en quant a freqüència d'actualització, inclusió d'hipervincles, fotografies, càrrega directa de vídeos dins un escrit, etc.
  • Configuració: hem d'escollir els detalls de publicació, fixar una política de comentaris, en cas que el bloc sigui multi-usuari hem de donar els permisos corresponents, etc.
  • Barra lateral: quins elements fixes ens caldran a la barra lateral ? Un traductor? Un mapa, potser?
  • Canal 2.0: perquè conformar-nos amb un bloc, si podem tenir tot un canal 2.0? Aquí és on analitzem les necessitats de l'usuari, i li preguntem què necessita: Mostrar fotografies del seu negoci, o d'algun procés? Vídeos? Presentacions de diapositives? O potser vol penjar els seus catàlegs en PDF perquè els clients els puguin descarregar amb un clic? Llavors ajudem l'usuari a crear comptes en serveis en línia, i visualitzar aquests serveis dins el seu bloc. Així aconseguim un bloc que multiplica exponencialment les seves possibilitats.
Recordeu que l'assessor TIC és un servei municipal que l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat posa a l'abast de tot el teixit productiu de la ciutat (comerços, pimes, emprenedors...) per ajudar a les empreses a aplicar Internet i les TIC al seu negoci. Podeu contactar amb l'assessor a l'espai-bústia de consulta de l'export respon per fer qualsevol consulta en matèria d'innovació, Internet i les TIC a la vostra empresa.

14/10/09

Els aturats podran formar-se a les biblioteques

Des de principis de juny i fins al proper desembre, 42 biblioteques de la província de Barcelona ofereixen cursos per aturats que vulguin millorar els seus coneixements en noves tecnologies. L'objectiu és formar més de 4.500 persones en situació d'atur en coneixements d'informàtica i internet mitjançant un programa d'alfabetització digital.

La formació està impartida per 13 persones que estaven en situació d'atur i que han rebut formació específica per ensenyar a persones aturades a les aules/espais multimèdia de les biblioteques.

Tal i com apunta Mar Serna, la consellera de Treball:

Al segle XXI, qui no és a la xarxa no té tantes possibilitats d'accedir a una ocupació. El 70% dels aturats a Catalunya són persones amb una educació bàsica i són les que tenen menys competències digitals.

L'alfabetització digital de persones en atur s'estructura en dues modalitats de 10 hores cadascuna:
  • La primera està centrada en ofimàtica i Internet, i ofereix coneixements bàsics sobre l'ordinador, processador de text, Internet i correu electrònic.
  • La segona es basa en l'ús de les eines de recerca de feina a Internet amb pràctiques sobre la redacció d'un currículum o una carta de presentació, i la inscripció en pàgines web d'ofertes de feina.


No totes les biblioteques ofereixen aquest servei perquè l'espai no ho permet. Hauries de demanar informació al taulell de préstec, o bé consultar la llista de biblioteques que ofereixen aquests cursos des de la següent web, d'aquesta llista les queden més aprop de Sant Feliu són les següents:

  • Biblioteca Marta Mata (Cornellà de Llobregat)
  • Biblioteca de Bellvitge (L’Hospitalet del Llobregat)
  • Biblioteca Jordi Rubió i Balaguer (Sant Boi de Llobregat)
  • Biblioteca de Viladecans (Viladecans)
  • Biblioteques de Barcelona (enllaç)
Més informació:
- Notícia de El Periòdico
- Sala de premsa Generalitat (enllaç)

Zoom: Gent On Line >> Coneguem l'Anna i el seu perfil innovador

A la web de l'Ajuntament de Sant Feliu, concretament a l'apartat de Sant Feliu Ciutat Digital, es poden trobar interessants entrevistes a personatges de la nostra ciutat relacionats directament amb l'ús de les noves tecnologies. Per accedir-hi, només cal visitar la pestanya Zoom: Gent On Line.

Fa pocs dies es va publicar una entrevista amb l'Anna Cobo, una jova santfeliuenca llicenciada en Comunicació Audiovisual l'any 2003, que des d'aquell moment ha treballat en el món audiovisual i de les noves tecnologies.



L'Anna s'ha incorporat recentment al projecte Sant Feliu On Line com a dinamitzadora digital, per contribuir a fomentar l'ús de les TIC a la ciutat. Els últims mesos havia estat treballant per l'Oficina d'Intervenció Integral dels Barris de Can Calders i La Salut, al projecte de Fem Barri, on ha realitzat el documental "Històries dels barris: Can Calders i La Salut dels 40 als 80".

A l'entrevista ens explica com ha estat la seva experiència professional relacionada amb el món audiovisual, com veu el panorama local de la creativitat, la democratització de l'ús de les tecnologies i quins són els seus projectes presents i futurs en el camp de la creativitat audiovisual.



Recorda que si ets de Sant Feliu i estàs portant a terme alguna activitat professional innovadora o relacionada amb les noves tecnologies, i que sigui d'interès local, et pots posar en contacte amb nosaltres al correu "tic@santfeliu.cat" amb el teu nom i número de telèfon o correu electrònic.

InfoONLINE 14, l'informatiu mensual

Amb la visualització dels InfoONLINE pots estar al dia de les diverses actuacions i novetats que es duen a terme a Sant Feliu del Llobregat en relació amb les noves tecnologies i la inclusió digital. Si vols llegir els antics, o no et vols perdre les novetats et pots subscriure al Canal de YouTube i estar permanentment actualitzat.

En aquesta nova entrega de l'InfoONLINE podràs veure:

  • El projecte audiovisual presentat per les dinamitzadores digitals multimèdia de la Casa d'Oficis als premis FEMITIC.
  • La Santfeliusfera: recull de blogs des d'on es pot seguir la conversa local que es genera a Internet.
  • Curs d'iniciació als blogs dirigit a comerciants i emprenedors, amb l'objectiu de que donar a conèixer i promocionar els seus negocis a la xarxa, es va realitzar al Punt TIC del Palau Falguera.

  • Cas d'èxit: la botiga de roba Denimwood utilitza el seu blog com a eina de comunicació amb els seus clients.



8/10/09

Curs Eines TIC al Palau Falguera destinat a petit comerç, pimes i autònoms

A l'últim Butlletí Digital (núm. 9 - 8 d'octubre de 2009) publicat per l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat es fa referència a una notícia relacionada amb les TIC i el comerç, concretament a la formació dirigida a comerciants que es realitzarà al Punt TIC del Palau Falguera i que començarà el proper 13 d'octubre. Es tracta d'un Curs bàsic sobre Eines TIC, adreçat a comerciants, micropimes i persones emprenedores, que vulguin conèixer una solució integrada per a la gestió de la seva empresa.

Eines TIC és un paquet de programes que inclou programari per a la gestió de la facturació, la creació dels models trimestrals i anuals de les obligacions amb Hisenda, la creació de cartes, fax, informes, correus electrònics, navegació per Internet, retoc fotogràfic i un Terminal Punt de Venda.

L'aplicació de gestió Eines TIC et permetrà informatitzar fàcilment i sense cost el teu negoci, ja que aquest programari és lliure i gratuït (per ampliar informació pots consultar un post anterior en el que ja vem parlar extensament sobre Eines TIC ). El curs es realitzarà els dimarts i dijous de 15.30h a 16.30h, per a més informació pots consultar el següent enllaç.




Aquest Butlletí Digital és un dels canals de comunicació digital dels que compta l'Ajuntament de Sant Feliu i als quals es pot subscriure qualsevol persona, per fer-ho només cal anar al següent enllaç i omplir els camps identificadors, especificant quins són els canals a través dels quals desitges rebre informació:

  • Al correu electrònic: rebràs el El Butlletí Digital (actualitat i agenda de Sant Feliu) amb les notícies d'interès de la ciutat, resultats electorals, nous serveis, obres, escoles, promocions d'habitatge protegit, formació ocupacional i contínua, espectacles, cursos, concerts, exposicions, activitats esportives i infantils, alertes dels processos selectius vigents de l'Ajuntament.
  • Al telèfon mòbil mitjançant SMS sobre:
    • Agenda d'activitats: espectacles, cursos, concerts, exposicions, activitats esportives i infantils, etc.
    • Actualitat de Sant Feliu: notícies d'interès de la ciutat, resultats electorals, nous serveis, obres, escoles, promocions d'habitatge protegit, formació ocupacional i contínua, etc.
    • Oferta pública de treball: alertes dels processos selectius vigents de l'Ajuntament.

7/10/09

La web 2.0 i les professions autodidactes

Al voltant de la web 2.0 estan sorgint moltes professions que ofereixen grans possibilitats d'ocupació, seguint amb la temàtica dels nous perfils professionals que demanda la Societat de la Informació, que ja en vem parlar en un post anterior, aportem algunes idees noves: segons Michael Page, el 40% dels perfils sol·licitats de comandaments intermedis i directius de l'àrea de tecnologia el 2008, van estar relacionats amb Internet i l'e-Business. Dins de les noves professions sorgides gràcies a Internet, el ventall comprèn les següents perfils:

  • Community manager: és el gestor de comunitats, autor de blocs, articles, podcasts, vídeos i screencasts. S'encarrega de proposar tot tipus de temàtiques i la seva funció va més enllà dels fòrums. A més, té interioritzat l'esperit de la companyia i reporta directament al comitè de direcció de la mateixa. Es denominen també On-Line Màrqueting Strategist o Chief Blogging Officer. Tot i que encara no són molt habituals, els community manager han crescut de forma molt important en els últims temps: en només 18 mesos, la base de dades de Michael Page va passar de 73 a 600 candidats que complien amb aquests requisits. La majoria disposaven de formació superior, informàtica o de telecomunicacions i menys de 30 anys, però també hi havia autodidactes i professionals d'altres rams, com ara periodistes.
  • Expert en usabilitat: es tracta de l'especialista encarregat de comprovar que la web de la companyia funciona d'acord als objectius dissenyats. Fa que l'entorn sigui més senzill per als usuaris. La majoria provenen d'Informàtica, amb ensenyament a l'estranger o formació autodidacta.
  • Dissenyador de nous entorns: especialistes en disseny gràfic o llicenciats en Belles Arts que han estudiat programacions específiques de la web 2.0.
  • Experts en posicionament en cercadors: són programadors SEM o SEO que tenen l'objectiu de fer que les webs/blogs acabin en les primeres posicions dels grans cercadors. En opinió de Carlos Cabezón, responsable d'IT Adecco, aquesta perfil de desenvolupador està molt demandat, però per acreditar els seus coneixements solen aportar experiència, ja que tampoc no hi ha ensenyament reglat.
  • Altres: però no són els únics, els blogaires, els moderadors de videojocs, els especialistes en màrqueting viral o virtual comencen a ser llocs de treball cada vegada més reclamats.

Sobre aquests perfils Raúl Suárez, un professional que exerceix de webmaster, opina el següent:
Més que noves professions, es tracta de noves tasques que poden afrontar els professionals de sempre, amb una mica de reciclatge. El més ràpid és recórrer a la formació a l'estranger, on ens porten avantatge en aquest tipus de perfils.

Però de vegades no cal anar-se'n tan lluny per estar a l'última de les aplicacions. Qui vulgui formar-se ho pot fer amb només un clic recorrent als recursos que ens proporciona la Xarxa, tan sols es requereix un mínim nivell d'anglès, tenir temps i moltes, moltes ganes d'aprendre.



Per exemple, algunes companyies, com Apple, Google o Microsoft, compten amb seccions o pàgines específiques on l'usuari pot formar-se fins arribar a ser un especialista; Apple, per exemple, disposa d'una pàgina per a desenvolupadors; la companyia Google compta també amb formació en la seva pàgina web, com el centre de formació Ad-Words o un centre específic per als webmaster. De fet hi ha molts autodidactes en aquest ram, però tothom sap que per molt que estudiem mai s'acabaran de formar.

Font: CincoDías.com

2/10/09

Resum de la jornada "Mesures de suport: Qualitat i certificació en els serveis TIC"

Aquesta jornada celebrada el passat dia 30 de Setembre estava emmarcada dins del Pla TiC.cat, projecte que pretén millorar la competitivitat de les empreses catalanes del sector de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). És una iniciativa conjunta de la Secretaria de Telecomunicacions i Societat de la Informació (STSI) i d’ACC1Ó (organisme format per CIDEM i COPCA, adscrit al Departament d’Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya), si vols consultar més informació sobre aquest pla ho pots fer en aquest post que vem publicar recentment.


La jornada tenia com a objectius:
  • Donar a conèixer les accions impulsades per la Generalitat per pal·liar les mancances formatives dels professionals TIC a Catalunya.
  • Sensibilitzar a les empreses TIC i a les sol·licitants d'aquests serveis de la importància de ser altament competitius, apostant per la qualitat i la certificació dels professionals i empreses TIC.
Va iniciar la jornada en Josué Sallent, Director General de la Societat de la Informació de la Secretaria de Telecomunicacions i Societat de la Informació de la Generalitat de Catalunya, parlant dels resultats obtinguts amb l'estudi "Necessitats formatives dels professionals TIC a Catalunya" (PDF), entre d'altres va destacar:

  1. Escàs aprenentatge continuat: un percentatge important dels treballadors que han finalitzat els estudis universitaris ja no han continuat estudiant res.
  2. Poca valoració de les certificacions: els clients de serveis TIC valoren les certificacions però no les exigeixen als seus proveïdors.
  3. El 54% de les empreses enquestades consideren que els coneixements tècnics són l'àrea de millora prioritària, seguit dels coneixements de qualitat i/o metodològics (com ITIL, PMP; CISM, etc) amb un 36%.
  4. Com a debilitat s'ha trobat la poca sensibilització respecte els avantatges de la certificació per part d’empreses i professionals.
  5. Una amenaça destacada és que els competidors de fora sí estan ben formats.
A partir de les dades d'aquest informe i per tal de millorar l'estat actual de les TIC, s'estan duent a terme accions a tres bandes:

1. Fomentant la demanda i l'oferta de serveis TIC per part de pimes:

  • Pimestic (foment demanda): programa per mostrar les avantatges que tenen per les empreses l'ús de les TIC, generant que aquestes demanin serveis a empreses proveïdores. Com que la majoria de pimes són prou petites com per no anar a demanar serveis a empreses molt grans, serà més lògic que ho facin amb pimes que estiguin més properes a elles (tant físicament, com de tamany).

  • Tic.cat (foment de l'oferta): per tal de que les empreses "convençudes" pel pimestic sobre l'ús de les TIC tinguin a qui acudir, el pla TIC.cat va enfocat a fomentar precisament l'oferta de serveis TIC.
2. Millorar la formació dels professionals: una forma de fer-ho és a través de les certificacions, ja que aquestes exigeixen demostrar uns coneixements, i que aquests estiguin actualitzats. A més, la qualitat i competitivitat de les empreses va molt lligada a la certificació i formació dels propis treballadors. Per a saber l'estat de les certificacions a Catalunya es pot consultar el següent informe en PDF.

Per aquest motiu un altre dels objectiu del Pla TIC.cat és precisament la conscienciació d'empresaris i treballadors perquè es formin i es certifiquin. Recordem que les certificacions poden ser a títol personal dels treballadors (com en el cas de CISCO) o d'empresa (com les ISO). Un dels frens de la certificació és el preu d'aquestes, per això la Generalitat també està duent a terme un Pla de Formació i Certificació (PDF) amb l'objectiu de rebaixar-ne el cost, o la creació de certificats propis (molt econòmics) com l'acTIC, que comentàvem fa uns dies en un post.

3. Des de la Generalitat, a més d'impulsar la demanda i l'oferta de serveis TIC per part de pimes amb pimestic i tic.cat, també es demanden serveis TIC, la forma en la que es celebren aquestes licitacions i com s'intenten impulsar les TIC catalanes ho va explicar en Tomás Roy, Director de Qualitat, Seguretat i Relacions amb Proveïdors del CTTI (aquest centre és la entitat que garanteix la direcció, planificació, gestió i control dels serveis d’informàtica i de telecomunicacions de la Generalitat de Catalunya).

En Tomàs Roy va explicar l'evolució que ha tingut la contractació de serveis TIC per part de la Generalitat al llarg del temps, i com s'ha passat d'un quasi-monopoli de T-Systems a una situació més oberta, regulada per l'Acord Marc de Serveis TIC. Amb aquest nou model es busca diversificar els proveïdors acreditats, promoure la innovació de serveis i potenciar potenciar el mercat de les petites i mitjanes empreses catalanes –d’entre 50 i 100 treballadors- especialitzades en el sector TIC per permetre’ls treballar per a la Generalitat de Catalunya atenent els criteris de qualitat, coneixement, experiència i excel·lència. Tot i aquesta major obertura, en les adjudicacions TIC encara no hi ha molta presència d'empreses catalanes.

A més d'aquests dos representants de la Generalitat, la xerrada va comptar amb la presència de dues empreses demandants de serveis TIC (La Caixa i Gas Natural) i dues empreses proveïdores de serveis TIC (Nexica i Aventia), per tenir les dues visions del negoci.



Santiago Rodríguez, Director de Planificació i Recursos Humans de Serveis informàtics SILK, que és l’empresa de tecnologia del Grup "laCaixa", té com a missió donar suport als objectius estratègics del Grup, mantenint els nivells de qualitat i servei al negoci. Va comentar que l'execució de les TIC està externalitzada, que dins del pla de carrera dels treballadors hi inclouen certificacions i que disposen d'un entorn de coneixement virtual propi.

Josep Mª Boixeda de Miquel, Director de Planificació Tecnològica de Sistemes d’Informació de Gas Natural, va explicar el procés de compres i els criteris de selecció i homologació de proveïdors TIC d’una empresa multinacional com Gas Natural. Per exemple, quant fan els concursos avaluen per separat les ofertes: per un costat s'estudia la part tècnica (si no passa el tall queda automàticament descartada) i un cop es fa la classificació d'ofertes des d'un punt de vista tècnic, es mira l'apartat econòmic.


El torn de paraula dels proveïdors el va iniciar en Jordi Mas, Director General de Nexica, empresa que dissenya, implementa i mantén projectes tecnològics integrals adaptats a la realitat de cada empresa. Segons va explicar en Jordi, a Nexica aposten per les certificacions perquè els permet ser més escalables i poder créixer ordenadament. També els permet oferir un servei més homogeni i tenir indicadors mesurables en la relació amb clients (SLAs). També aposten per un canvi amb els discurs que es té amb els clients, no parlar tant de tecnologia i sí més de processos, cicles de negoci, etc. Un altre punt important es que s'han d'alinear l'estratègia i posicionament de l'empresa amb les certificacions que vol aconseguir.

Pel que fa a les certificacions dels professionals, si aquestes formen part del seu pla de carrera, també suposen un augment del seu compromís amb la companyia, i alhora els fa confiar més en les seves pròpies capacitats laborals.

Francesc Piedrafita Borruel, Director d’Organització i Sistemes d'Aventia, una companyia del sector de serveis de TIC enfocades a oferir serveis principalment a grans i mitjanes empreses, va presentar el seu Model de Qualitat, cimentat en la certificació, en el seu cas amb la ISO9001 i ISO27001. En aquest procés per optar a certificacions o per a créixer de forma sostenible, en Francesc va comentar que és imprescindible tenir-ho tot absolutament documentat, en el seu cas tenen una metodologia de gestió pròpia de documentació (Imprentia), que els ajuda a assegurar la qualitat dels seus serveis, ja siguin projectes claus en mà o col·laboracions professionals.

Pel que fa a les certificacions de treballadors, considera que a part d'aquells que avaluen coneixements tècnics (que tard o d'hora acaben caducant), està molt bé que els treballadors aconsegueixin certificats que els proporcioni una visió més general (com ITIL o PMP).

La xerrada la va tancar en Jordi Bosch, Secretari de Telecomunicacions i Societat de la Informació de la Generalitat de Catalunya, reiterant la voluntat de la Generalitat de generar demanda TIC per potenciar el teixit empresarial de pimes que ofereixen serveis TIC, a través de plans com el TIC.cat.

En el torn obert de paraula, es va preguntar als ponents si ells valoraven en els processos de selecció de nous treballadors que aquests disposessin de certificacions. En els casos de les empreses que ofereixen serveis TIC la resposta va ser clarament que sí, que en un candidat amb certificacions suposa, apart d'un estalvi de costos al ja venir certificat, un benefici major, i és la demostració de la bona predisposició del treballador per estar actualitzat. Així que la conclusió sembla bastant clara: les certificacions aniran sent cada cop més importants, sense caure en una titulitis excessiva, sinó amb voluntat de ser més competitius.

Documentació complementària:
* Cursos de formació i certificació per professionals TIC [PDF, 377,93 KB.]
* Estudi de necessitats formatives dels professionals TIC a Catalunya [PDF, 2,40 MB.]
* Guia de certificacions per a professionals TIC [PDF, 3,90 MB.]
* Presentació del Pla de Formació i Certificació [PDF, 849,65 KB.]