19/2/10

Resum de la jornada 'Internacionalitzar l'empresa a través de les xarxes socials'

El passat dia 18 de febrer de 2010, vem assistir a un esmorzar de negoci organitzat per la Cambra de Comerç de Barcelona sota el títol Internacionalitzar l'empresa a través de les xarxes socials.

En aquesta xerrada estaven convidats dos ponents, el primer en prendre el torn de paraula va ser Victor Francisco, director de Reexporta Think About Export, que va explicar com utilitzar la web 2.0 en la internacionalització de les empreses, remarcant que un dels elements bàsic i necessaris és saber del teu negoci, per després utilitzar les eines que hi ha. Va anomenar alguns passos per mostrar com s'utilitzen aquestes eines 2.0:

1.- Escollir les eines més adequades en funció del país on ens volem dirigir: per exemple, no tots els cercadors es fan servir igual a tot arreu... i com es pot saber? Doncs consultant el ranking d'Alexa, on pots veure quines són les webs més consultades per països i tenir una idea ràpida de per on van les tendències, aquesta és una molt bona fórmula: ràpida i barata. Per exemple una comparació entre les més populars d'Alemania i Espanya:


Una altra eina molt efectiva és Google Insights, que et permet realitzar una consulta sobre el nom d'una marca i descobrir quin és l'interès que té entre els internautes (és a dir, quants cops l'han buscat a Google). Per exemple l'interès que té la cerca "sant feliu del llobregat" per part dels internautes espanyols és el següent:


En el cas del Facebook, per a comprovar la seva implantació en funció del territori es pot mirar a través de Checkfacebook. En aquest cas mostra que a Espanya hi ha més de 7 milions de perfils i que som el vuitè país del món en nombre d'usuaris.


Si es detecta que els clients utilitzen majoritàriament una eina, o que n'hi ha una que està augmentant la seva popularitat, doncs serà una indicador per contactar de forma efectiva amb els clients potencials.

2.- Definir clarament el target o públic objectiu i descobrir on es troben: això és bàsic, si no es té clar, s'ha d'investigar.

3.- Mirar opcions de promoció i publicitat que ens ofereixen les diferents xarxes socials:

- Facebook: crear una fan page, per agafar idees es poden trobar exemples a www.facebook.com/pages: com poden ser aquests perfils, quines accions s'hi poden desenvolupar, etc. Alhora de crear-les convé tenir present que és millor tenir qualitat de seguidors que quantitat, per això tenir els teus clients fidels apuntats és bàsic, es necessita tenir el seu correu per convidar-los.

A Facebook també es poden realitzar campanyes de cost per clic, amb banners que pagues si la gent hi clica, per a més informació pots consultar l'enllaç publicitat del peu de pàgina de Facebook. Amb aquestes campanyes et permeten fer un filtres realment molt bons per localitzar el teu públic objectiu (on viuen, amb quins interessos, etc) i mostrar els teus anuncis només a aquest col·lectiu.

L'estratègia d'una fan page és a mig plaç, el cost per clic és immediat.

- Twitter: per a descobrir com utilitza el twitter amb una visió empresarial es pot consultar twitter101

- LinkedIn també pot ser una bona eina per fer publicitat, a Espanya encara no, però a EEUU i el Regne Unit ha sortit la modalitat de publicitat per click

4.- Totes les campanyes han d'estar controlades, per exemple amb Google analytics pots veure d'on et venen els clients.

5.- Qui seguirà tot això? Posar els continguts a les diferents xarxes, seguir els clics dels clients... qui ho farà? Doncs el community manager! Per posicionar-se a les xarxes socials es necessita a gent, ja sigui de l'empresa o externa.

El segon ponent va ser en Sergio Aragón, Business Developer de XING a Barcelona. Va comentar que les xarxes socials són el tercer servei més utilitzat de la xarxa, per darrera de cerca d'informació i el correu.

Va parlar de l'ús empresarial que se'n pot fer de Xing:

  • Tenir una pàgina empresarial propia, així les empreses poden obrir-se a la innovació, compartir experiències, interactuar amb iguals i actuar globalment. Exemple de la pàgina de Lufthansa:
  • Et permet explorar la xarxa de contactes dels tus propis treballadors de l'empresa o clients, per aconseguir els teus objectius: localitzar nous talents, ampliar la cartera de clients, etc.
  • També et permet crear la intranet de la pròpia empresa, però amb un caràcter 2.0: la intranet corporativa s'obra a la xarxa, d'una forma horitzontal, però sense la necessitat de compartir informació delicada de la pròpia empresa. Pots convidar contactes dels empleats o clients.

  • L'aplicació Spreed et permet organitzar conferències entre gent de tot el món:

En el torn de preguntes es va citar Webex com a interessant eina per organitzar conferències múltiples que requereixin de la interacció dels participants.