7/7/10

Jornada d'Innovació i coneixement: Innovació oberta: resultats competitius per a l'empresa

El dia 1 de juliol es va realitzar la 6a. Jornada d'Innovació i coneixement al Centre de Promoció econòmica del Prat de Llobregat, organitzada per l’Ajuntament del Prat de Llobregat amb la col•laboració d’Innobaix.

En Joan Cortés, director de LTC Project va desenvolupar el tema  “Innovació oberta: resultats competitius per a l’empresa”.

Va explicar com ha canviat en poc temps el concepte d’innovació. Actualment el centre de la innovació ja no és el producte sinó el posicionament davant el mercat. Es a dir els reptes del mercat i els clients son els que marquen la innovació i al voltant d’ells s’estructuren la resta (màrqueting, R+D, col·laboracions amb centres tecnològics...). Les iniciatives innovadores han de cobrir tota la cadena de valor (finançament, procés, oferta, entrega).

 Quan ens plantejàvem  la innovació com un embut, l’accent es posava en filtrar els projectes que no fossin positius i que s’acabaven abandonant, per tenir-ne tan sols un de positiu. En el model obert actual , aquest embut esta foradat, i la preocupació esta centrada en que no existeixin falsos negatius, es a dir en no perdre aquelles propostes que no van en la nostra línia. El que no ens interessa a nosaltres pot interessar a altres. Per exemple, podem pensar en crear una segona empresa amb alguna  persona interessada en el projecte. O podem fer servir les idees d’altres empreses en els nostres processos.


Les plataformes d’innovació oberta, posen en contacte empreses que tenen idees amb altres que tenen problemes per resoldre: http://www.innoget.es/ , http://www.clustic.org/projects ...

Perspectives per a trobar nous reptes d’innovació:

• Discontinuïtat en les idees: agrupar-les per muntar un o diferents escenaris de futur possible.

• La perspectiva del client: ens interessen els problemes o necessitats que té per cobrir, no ens interessa saber el que pensa del producte que oferim.

• Que ens distingeix de la competència: no volem la diferenciació habitual (preu, qualitat...) sinó algun tret diferencial significatiu de l’empresa, per exemple la seva capacitat per crear estàndards o referents.

• Trencar l’ortodòxia: trencar les regles no escrites que pesen sobre l’empresa o el sector pot suposar innovar.

Alguns nous conceptes que ens va aportar en Joan Cortés:

Hi ha exigències que pesen sobre els projectes d’innovació: temps mínim per treure’l al mercat, marge brut, volum, organització... L’emprenedoria corporativa implica la capacitat de generar noves empreses dins de la pròpia empresa, per tal de desenvolupar un projecte d’innovació determinat. Aquest concepte permet obviar les exigències que pesen sobre l’empresa i col•laborar amb altres organismes.

Parlar de Real Options, es parlar de la inversió que es necessita per passar d’una fase a una altra del projecte, i no de la inversió total, fet que probablement tindria com a conseqüència desisitir del projecte.

Exemples d’Open innovation que ens va oferir:


Problema: com introduir un producte habitualment refrigerat com el iogurt en les zones pobres d’un país on no es disposa de refrigeradors i fa molta calor?

Solució: innovació en la distribució. En cada poble o zona s’identifiquen dones emprenedores, les quals compren iogurts que duren una setmana fora de la  nevera, i es situen a les afores dels seus poblats per vendre’ls. Funcionen a través de microcrèdits.


Problema: trobar roba esportiva adient pels exercicis que fan en el Circ au soleil.

Solució: Reebook produeix un tipus de roba que serveix per a realitzar  exercicis programats per al Circ au soleil, però que es realitzen en uns centres esportius determinats, que a més a més venen aquesta roba.



Problema: mòbils per nens petits?

Solució: Telefònica ha dissenyat un telèfon mòbil educatiu per nens de 6 a 12 anys que es distribueixen les botigues Imaginarium