11/8/11

Las pimes fan “marca” a les xarxes socials

Establir una comunicació àgil, propera i efectiva amb els consumidors sempre ha estat una tasca fonamental per a les empreses. Ara, el creixent ús de les xarxes socials els està exigint desenvolupar noves habilitats per a interaccionar amb la seva clientela, oferir els seus productes i serveis i fer imatge de marca.L'ús d'Internet s'està convertint en una activitat central dins dels hàbits de comunicació de la població urbana gràcies a l'ús generalitzat de les xarxes socials.  

 Això està obligant a les empreses a canviar la forma de comunicar-se i guanyar clients. A Espanya, segons un recent estudi realitzat per la Fundació Banesto sobre tendències i usos de les xarxes socials en la petita i mitjana empresa espanyola, dos de cada tres usuaris les utilitzen per opinar i fer recomanacions sobre productes i marques. Una pràctica "tradicional", la importància ha augmentat pel fet que el consumidor confia més en l'opinió desinteressada d'altres consumidors i ara aquesta és més fàcil d'obtenir i difondre. El "busqui, compari i si troba alguna cosa millor, compri-la" ha passat de ser un eslògan a convertir-se en una pràctica habitual, que facilita l'intercanvi d'informació i experiències per mitjà de les xarxes socials.

 

Ja que aquestes xarxes permeten a les empreses establir un contacte proper amb els consumidors, és imprescindible que facin un esforç sincer per empatitzar amb ells. Els experts assenyalen que és clau escoltar els seus suggeriments i crítiques, compartir coneixements, aportar informació valuosa i generar continguts útils. Una cosa que semblen haver entès millor les petites empreses, potser perquè en ser els seus amos els responsables directes dels negocis i manejar directament aquestes xarxes, estan més a prop dels seus clients; una cosa impensable en una gran companyia, on el més aconsellable és crear un departament de social mitjana que depengui del DIRCOM de la signatura.  


Encara que, com sempre, també hi ha excepcions.Un exemple d'això el trobem en el compte que una coneguda multinacional del ram de l'alimentació té a Twitter. La firma ha apostat per convertir-la en un punt de trobada al qual poden acudir els amants de la cuina pràctica per intercanviar receptes i consells de cuina, en 140 caràcters. Una estratègia de marca encertada, que contribueix a que moltes persones empatitzin amb ella.

En el terreny de les xarxes socials, moltes pimes, encara que amb menys recursos que les grans companyies, han trobat la fórmula que els està permetent fer marca, que es coneguin els seus productes i saber l'opinió que es té d'ells. Una valuosa informació per corregir la seva estratègia empresarial o orientar els seus productes i estocs. Kchalot, una firma madrilenya de roba desenfadada que es defineix com un laboratori gràfic i tèxtil, pot ser un exemple.  

 


Es tracta d'una microempresa que van posar en marxa tres emprenedores fa ara cinc anys. "Estem en les xarxes socials des de fa dos anys i mig", ens comenta María Victoria García Mazari, una de les sòcies. "A títol personal, ja érem usuàries d'aquestes xarxes i no ens va costar molt fer-nos amb el seu maneig. Empresarialment les fem servir per donar a conèixer les nostres noves col.leccions, ofertes, demanar opinió sobre quin és el disseny, color i peça que més agrada ...També la fem servir per dir en quines botigues, a més de la nostra pròpia, poden trobar els nostres dissenys o donar notícies sobre gent de sèries de la Tele que ha portat algun d'ells ". Ja tenen 800 agregats i seguidors a Facebook, que solen recomanar i fer comentaris sobre la roba que destaquen en el "mur" de la pàgina.

Font: Fundetec